Parijs, Frankrijk - Omringd door zijn acolieten, emeritus musici van de nieuwe jazzscene in Frankrijk, brengt drummer Benjamin Sanz zijn tweede album 'The Escape' uit als leider op het gloednieuwe label MiRR.Met een muzikale reis die gekenmerkt wordt door eclecticisme, wilde Sanz terugkeren naar de essentie van zijn instrument om via dit nieuwe opus een eerbetoon te brengen aan de zwarte Amerikaanse muziek en jazz. Na een eerste schijf uitgebracht op het label van de legendarische Archie Shepp (Major Mutation / Archieball / Harmonia Mundi), bevestigt hij zichzelf als drummer-leider met dit nieuwe project en zijn nieuwe kwintet 'Directions'.Na de afgelopen jaren gewerkt te hebben aan geïmproviseerde, Afrikaanse en hedendaagse muziek (met name binnen Collectif MiRR), biedt Sanz een nieuw repertoire voor akoestisch kwintet, een band die hem in staat stelt vrijelijk zijn creativiteit te uiten en zijn invloeden te synthetiseren. 'Dit kwintet brengt muzikanten uit de nieuwe scene van Parijs samen: Hermon Mehari (trompet) uit Kansas City, die een stuk bijdraagt en het album artistiek mede produceerde, Ricardo Izquierdo (tenorsaxofoon) uit Cuba, Rob Clearfield (piano) uit de scene van Chicago en Luca Fattorini (contrabas) uit Rome. Al deze sidemen spelen geëmancipeerde jazz, doordrenkt van traditie en de vele invloeden die door hen heen lopen. 'Het is een groot genoegen om met deze vier musici te spelen', aldus Sanz. 'Hun eerlijkheid, hun toewijding, zowel in de muziek als in het leven, wekt respect. Het is erg stimulerend voor mij om voor deze band te schrijven en de muziek die we samen maken te dienen.'Deze 'Escape' is een kans om terug te gaan naar de basis. 'The Escape' vertaalt een reis die Sanz volledig maakt, zowel atypisch als traditioneel. Hij werd begeleid naast Amerikaanse muzikanten, waaronder: Sunny Murray, David Murray, Oliver Lake, Hamid Drake, Sabir Mateen, Archie Shepp, Bobby Few ... Deze schijf is een manier om 'de lus te sluiten' en deze erfenis op zich te nemen, in relatie tot zijn instrument, maar ook als componist.Naarmate de titels vorderen, ontdekken we de rijkdom en de verscheidenheid van de carrière van de drummer, die onder andere omvatten: 'KC (Kansas City), een stad die bijzonder belangrijk voor hem is, Cosmic Beings, dat hij opdraagt aan zijn zoon, Love Song, een compositie die een zekere instrumentale bekwaamheid vereist, en Farewell, als eerbetoon aan Sunny Murray, een pionier drummer in de geschiedenis van de zwarte Amerikaanse muziek, die van het grootste belang is geweest op de reis van Benjamin Sanz als musicus. Wat opvalt bij het beluisteren van het kwintet is de grote algemene samenhang en de sterke identiteit van deze groep. De scherpzinnigheid van het wederzijds luisteren en de geest van wedijver en delen van de instrumentalisten maakt het mogelijk de muziek te brengen waar men het niet verwacht.